Der bliver manglen på flere ting

Der bliver manglen på flere ting

Behandl Os Ordentligt siger

Alt den nedlukning der er sket verden over de sidste halvanden år, har sat rigtigt dybe spor i råvareleverancen, rundt om i verden

Samtid med at råvareleverancen bliver ustabilt, så bliver dem der køber og sælger det bange og opkøber så den sidste råvare f.eks. aluminium

Det gør så sådan at prisen på aluminium stiger helt vildt…

Der er også stigninger på pc’er og tilbehør til pc’er hvis man da i hele taget kan få det.

Reservedele til cykler og nye cykler er også et problem at skaffe og det bliver sikkert endnu svære fordi der hvor de ting kommer fra har lige nedlukket igen i de næste 2 mdr.

Så står alle fabrikker jo stille og der bliver ikke lavet nye cykler eller reservedele…

Her ser vi så tydligt hvad der sker når man flytter alt produktion til andre verdensdele og man nedlukke de områder det kan smadre andres landes økonomi

Global økonomi og global produktion er noget ”shit” for man kan ikke lige gøre noget her og nu, hvis man derimod selv havde produceret disse ting, var der ikke andre som kunne styre om vi kan få de ting

Noget andet hvis man ikke køber pc, eller ombygger, bygge ny hus, skal have lavet rep. På bilen eller cyklen, motorcyklen så opdager man ikke lige at der er mange ting der bliver mangel på og mange tænker hvorfor taler folk om ting bliver mangelvare for butikkerne er jo fyldt op til bristepunktet, men her bedrager tingene, fordi der er mange ting som stiger samt det bliver endnu svære at få fat på …

Behandl Os Ordentligt spørger er der noget vi selv kan gøre her i landet, ja vi kan selv begynde at producerer tingene som vi gjorde i gamle dage med der vil gå en rund tid før vi får produktionen op at køre… men starter vi ikke kan det måske blive være endnu.

Råvarer
(To af de væsentligste årsager til prisstigningen er coronahjælpepakker og den grønne omstilling. Begge dele sætter nemlig gang i forbruget af råmaterialer, og særligt den grønne omstilling kræver meget aluminium.

Alene produktionen af elbiler kræver op mod 100 kg. mere aluminium pr. bil i forhold til en klassisk bil. Ifølge analysen fra Jyske Bank forventer transportsektoren samlet set en øget efterspørgsel på aluminium på 40 % frem mod 2025. Investeringer i nye energikilder og infrastruktur til distribution af grøn el står også til at trække på de globale metallagre.

”Udviklingen på råvarepriserne er meget markant, og selvom det stadig er de færreste virksomheder, der står med akutte forsyningsudfordringer, så går udviklingen i den forkerte retning. Det kan ende med at presse en lang række brancher,” siger Maria Schougaard Berntsen, der er cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, som repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Nye tal fra Danmarks statistik viser, at andelen af vvs- og blikkenslager-virksomheder, der oplever mangel på materialer og udstyr, på et år er steget fra 4 til 8 procent. Også hos elinstallationsvirksomhederne oplever lidt flere mangel.

I Skandinavien oplever vi et marked som stadig viser rigtig god aktivitet, og derfor rammer det reducerede udbud ganske betydeligt på alle markeder, for alle producenter, og dermed også alle kunder.

Hos Glaseksperten arbejder vi dagligt på at skaffe glas, og produktionen fortsætter, men også hos os mærkes manglen ganske tydeligt. Det betyder desværre også at vi vil opleve udsving og forsinkelser i vores leverancer). (Kilde. metal-supplt.dk & teknig.dk & glaseksperten)

Læs mere metal-supply.dk

Læs mere på tekniq.dk

 

Læs mere på glaseksperten.dk